רוב העסקים מתייחסים לעבודה עם ספקים כעבודה מול ספקים. אני מעדיפה לקרוא לזה עבודה עם ספקים, כי העבודה נעשית בתיאום איתם, ובשיתוף, ולא כשני צדדים העומדים זה מול זה. רובנו מייחסים חשיבות דווקא ללקוחות, הרי הם אחראיים על הפרנסה שלנו, על תזרים המזומנים ועל ההכנסות והרווחים של העסק, אך ספקים חשובים לא פחות.
ספקים הם אחד הגורמים להצלחה העסקית שלנו. כשעובדים עם ספקים אמינים יש לנו שקט נפשי, ביטחון באיכות וטיב המוצרים, אפשר לסמוך על זמני האספקה ולהימנע מבזבוז זמן יקר על תלונות או על בדיקת הספק. לכן, אם מצאת ספק איכותי ואמין – חשוב לשמור עליו! ריכזתי 3 כללים לעבודה עם ספקים, שיועילו כמובן לכל הצדדים.
1. הסכם
בעבודה עם ספקים חייב להיות הסכם ברור ומפורט שמהווה את מסגרת ותנאי העבודה עם הספק. כמובן שההסכם צריך לשרת את שני הצדדים ולבסס מצב של Win-Win בכדי שיעבוד. ההסכם צריך לפרט את המחירים, מועדי האספקה, מועדי תשלום, סוג ואיכות המוצרים, אנשי הקשר ותצורת העבודה המקובלת.
2. תקשורת
תקשורת דו סטרית המבוססת על אמון והבנה הדדיים היא מפתח ליחסים מכל הסוגים, וכמובן שגם בעסקים באופן כללי, ובעבודה עם ספקים כחלק בלתי נפרד מכך. תקשורת פתוחה תאפשר היערכות מראש במידה והספק נתקל בבעיה והמוצרים מתעכבים, למשל. כשאין ערוצי תקשורת פתוחים, אנחנו ו/או הספקים עשויים למצוא את עצמו מופתעים. לכן, נקודת המוצא צריכה להיות כזו שבה התקשורת היא כלי לעדכונים, היערכות ותפעול שוטף של העסק.
3. צמיחה הדדית
צמיחת עסקים התלויים בספקים מובילה לצמיחה עסקית של הספקים. חשוב להבהיר את פוטנציאל הצמיחה וההתרחבות ההדדית, ובכך ליצור מחויבות עסקית משני הכיוונים. כמובן שאפשר לבנות גם הסכמים על סמך הצמיחה הפוטנציאלית, ובמקרה של מימושה לדאוג לכך ששני הצדדים ירוויחו.
עסקים רבים תלויים בספקים המאפשרים להם להתקיים. אפשר כמובן לבדוק את המחירים, את צורת העבודה ואת התחרות בשוק מידי פעם. יחד עם זאת, החלפה תכופה של ספקים מייצרת חוסר שקט, ומצריכה עמידה על המשמר, בדיקה תכופה של האספקה, מחירים וכיוצא בזאת. לכן, מומלץ מאוד להקפיד על שלושת התנאים הללו מראש, על מנת לבנות יחסים עסקיים מוצלחים עם הספקים כבר מתחילת העבודה עימם, ובכך להתפנות לצמיחה העסקית שלנו במישורים אחרים.
נתקלתם בבעיה עם ספק? ספרו לי עליה!