למה לבחור בתהליך גישור?
תהליך גישור הוא הכלי המקצועי של המאה ה-21 ליישוב סכסוכים ופתרון קונפליקטים בארגונים ועסקים. מבנה שוק העבודה ועולם העסקים משתנה ומתגמש, ובשנים האחרונות התגבשה ההבנה, כי אין צורך לשרוף גשרים והרבה יותר עדיף לשקם מערכות יחסים. בהליכי הגישור ניתן מקום שווה לשני הצדדים, השולטים בתהליך לכל אורכו ומנהלים ערוצי תקשורת פתוחים ובונים, על מנת להגיע לפתרון רצוי, הוגן ומוסכם על כולם.
Win-Win בתהליך גישור – הגישור הוא תהליך המאפשר להגיע לפתרון הטוב ביותר עבור כל אחד מהצדדים. הפתרונות המוצעים בגישור הם פתרונות יצירתיים שנותנים מענה הולם להיבטים המורכבים שמעלים הצדדים.
תפקיד המגשר – או במקרה הזה, תפקיד המגשרת, הינו לקיים את הליך הגישור באווירה נינוחה, תוך שמירה על ניטראליות ואובייקטיביות. להבין את הצרכים והאינטרסים של הצדדים, לדעת לקרוא בין השורות, לעזור להם להעלות חלופות לפתרון ולבסוף לנסח את תוצאות התהליך בהסכם רשמי.
העלויות – עלותו הכוללת של הליך הגישור לכל צד הינה פחות מחמישית מעלות ניהולו של הליך משפטי! במקום שכל צד ישלם לעורך דין אחר לפי הסכם שעתי ואחוזים, בגישור שני הצדדים משלמים לגורם יחיד- המגשרת, והסכום נקבע מראש.
הזמנים – תהליך גישור הוא ענייני וממוקד. תוך מספר פגישות מגיעים לפתרון וסיכום העניינים במטרה ששני הצדדים יחזרו לשגרה במהרה ובתחושה טובה.
מתי? כדאי לפנות לגישור ברגע שמתעוררת מחלוקת המקשה על מי מהצדדים. גם במקביל להגשת תביעה, כל עוד לא ניתן פסק דין, אפשר ואף רצוי לפנות לגישור, והראיה לכך היא שלרוב שופטים מפנים את שני הצדדים לגישור.
השפה – השפה בה נערך תהליך הגישור היא שפה פשוטה, ברורה ויומיומית. מדברים בגובה העיניים.
הפתרון – ההסכמה בין הצדדים באה לידי ביטוי בהסדר גישור הנחתם ביניהם. כמובן שהסכמה המקובלת על כולם, מתקיימת על ידי הצדדים באחוזים גבוהים יותר. ניתן לקבל תוקף של פסק דין משפטי להסדר זה במידה וחפצים בכך.
הסודיות – תהליך הגישור נעשה בדיסקרטיות גמורה, כשהצדדים השונים והמגשרת חותמים על הסכם סודיות. "הכביסה המלוכלכת" לא יוצאת החוצה ומוניטין העסק או הארגון נשמר. כמו כן, במידה ולבסוף מחליטים ללכת למשפט, כל מה שנאמר במהלך הגישור אינו יכול לשמש במשפט.
יש עוד נשכרים מתהליך גישור?
בוודאי! בתהליך גישור כל הנוגעים בדבר, כל הקשורים לעסק או לארגון וגם הארגון עצמו יוצאים נשכרים – במישרין ובעקיפין!
הארגון מרוויח את זמן העבודה של העובדים שמוקדש לעבודה ולא לסכסוך, כמו גם את ליבם של העובדים שמעריכים את לקיחת האחריות באמצעות גישור ולא בהעמקת הקונפליקט. מחקרים מראים כי 50% מעזיבות של עובדים מרצון נגרמות עקב סכסוכים עם מנהלים. במידה והארגון משכיל ללכת לגישור, הוא יכול להרוויח את העובדים הטובים, לשמר אותם ולחסוך עלויות, זמן ומשאבים נוספים בהכשרת עובדים חדשים שוב ושוב.
העובדים – העובדים אינם נאלצים לבחור צד בסכסוך, והם יכולים לעשות את עבודתם ללא רעשי רקע המסיחים את דעתם. כמו כן, הם יכולים לשמור על מערכות היחסים בתוך העבודה, בלי עזיבות תקופות של עובדים, והכשרות של כוח אדם חדש ולא מיומן.
מערכות העצבים ומערכת היחסים של שני הצדדים – בניגוד להליך משפטי, בהליך הגישור יש דגש על חשיבותה של מערכת היחסים. בעולם כיום, בו לכל אחד קל מאוד לפרסם כל העולה על רוחו ברשתות החברתיות ובאינטרנט (בדיוק איפה שאתם קוראים שורות אלו עכשיו), חשוב מאוד לייצר ידידים ולא אויבים. מספיק עובד אחד לא מרוצה שיכול להסב נזק רב למוניטין של ארגון או עסק.